Dr. Szondy Máté

Megélni az életet. A tudatos jelenlét pszichológiája

Kevesen élünk a jelenben. Általában a jövőbeli dolgokat várjuk vagy az elmúlt dolgokra emlékezünk.”

Louis L’Amour

Előfordult már Önnel, hogy azt érezte, hogy az élet csak elszalad Ön mellett anélkül, hogy részt venne benne? 

Előfordult már Önnel, hogy a múlton való rágódás vagy a jövővel kapcsolatos szorongás megakadályozta, hogy a jelenre figyeljen?

Előfordult már Önnel, hogy megijedt egy-egy gondolatától?

Ébren töltött időnk nagy részét „robotpilóta”- üzemmódban töltjük. Ebben az állapotban tudatosság nélkül, automatikusan reagálunk, hajlamosak vagyunk egyszerre több dologgal foglalkozni. A felidézett múlt vagy az elképzelt jövő válik hangsúlyossá a jelennel szemben, élményeinket pedig kevésbé éljük meg.

Elménk működésének ezeket a jellegzetességeit segít kezelni a tudatos jelenlét (mindfulness). Ekkor figyelmünket tudatosan az itt és most élményeire irányítjuk és ezeket az élményeket kíváncsi nyitottsággal és érdeklődéssel fogadjuk be. A jelen pillanat valósága biztonságos horgonyponttá válik akkor, amikor az elménk ijesztő, szorongáskeltő történetei magukba „szippantanának”.

A tudatos jelenlét pozitív hatásai több ezer év óta ismertek a különféle meditatív gyakorlatokat végzők körében. Ezeket a hatásokat az utóbbi évtizedben a modern pszichológiai, orvosi, neurológiai kutatások is igazolják. A tudatos jelenlét gyakorlása hatékonyan csökkenti a depresszív és szorongásos tüneteket, a stresszhez kapcsolódó pszichoszomatikus panaszokat, javítja a probléma – és konfliktuskezelési képességeket, valamint növeli az élettel való elégedettséget. „Barátibb”, elfogadóbb viszonyba kerülünk saját érzéseikkel, gondolataikkal és a világgal, így képessé válunk a mindennapok tudatosabb és teljesebb megélésére.

Dr. Szondy Máté

Klinika szakpszichológus, családterapeuta, egyetemi adjunktus és kutató vagyok. Terápiás munkámban elsősorban mindfulness (tudatos jelenlét) és elfogadás alapú módszereket alkalmazok. Kutatói érdeklődésem középpontjában a pozitív pszichológia témái, a boldogság, az optimizmus, a megbocsátás és a tudatos jelenlét állnak. Elkötelezett híve vagyok a bizonyítottan hatékony módszerek alkalmazásának és a pszichológiai ismeretek minél szélesebb körben való népszerűsítésének.